Чимало фольклорних матеріалів різних жанрів зібрала в нашому регіоні у 60-70-х рр. ХІХ століття експедиція Павла Чубинського. Вони були опубліковані на сторінках «Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край» (т.1-5). Зокрема у другому тому «Малорусские сказки» знаходимо казки, записані в Славуті Заславського повіту. З даними казками можна познайомитись нижче.
Був то собі такий чоловік, він був Вітер, і було в нього дванадцать синів; але він сам ніколи не дув — все дули його сини. От, приходять всі дванадцять синів до батька та й кажутъ:
— Тепер ідемо, та будемо дути так, щоб всі гори і ліса поздувать, щоб скрізь рівно було.
Пішли ото вони; як заходились дути, як заходились дути, та розгойдали на морі хвилі, що ще більші, як хати, ідуть одна за другою. А їм треба було всім переходити через море; стали вони переходить, і всі до одного потонули. А батько їх, Вітер, і дознавсь; сів собі, та й сумує. Коли дивиться аж несе жид півня на заріз. От, той півень і питає його:
— Чого ти, Вітре, так сумуєш?
— Як же мені, каже Вітер, не сумувати, коли всі мої сини у морі потонули?
— Е, каже півень — не журись. Чого тобі журиться? Мене, ось, на заріз несуть, та й то я не сумую, а співаю.
Сказавши це, він закукурікав, вирвався з рук і полетів.
Був собі чоловік, та такий бідний, такий бідний що й їсти іноді не було чого не тільки йому, але навіть і діткам маленьким; а він був бідний від того, що у нього під пічкою було дванадцать злиднів.
Підходить ото уже Пущання — треба заговлять на піст. Той чоловік добув якось скоромного; сіли всі повечеряли, — що Бог дав — а той чоловік та був музика. От після вечері взяв він скрипку і зачав грать. Діти як почули, посхоплювались і давай танцювать. Йому так весело стало, що діти танцюють, — задививсь на їх, задумавсь і грать перестав. Коли дивиться, аж злидні разом з дітьми танцювали на серед хати, а як перестав він грать, так вони хутчій під піч так і сунули, — аж не потовпляться, такого їх багато.
От він і питає, як уже вони поховались під піч:
— Може вам під піччю погано, тісно сидітъ?
А вони йому: «Ні, не погано, добре буде». А одному та було тісно; от він і каже:
— Де там тобі, чоловіче, добре! Тіснота така, що не доведи Мати Божа.
— Як що до правди тісно,- каже той чоловік,- то я найду де вас подіти, почекайте трохи.
От він побіг хутенько на двір, взяв бочку, вніс її до хати і каже до злиднів: «от ідіть всі сюди!»
Вони як почали лізти в ту бочку, всі повлазили, бочка повна зовсім, а він взяв пруток, заднив хутчій, вивіз на поле та й покинув.
Приходить він до дому і хвалиться жінці й діткам, як то він злиднів збувся.
—Ну тепер, каже він, може Бог дастъ, що наша господарка поліпшиться.
Пройшло там може з пів року, а може й більше, господарка повелась так, що й багаті стали йому завидувать. Купить він корову там за десять, чи за дванадцять карбованців, через місяць корова приведе телятко, він її й продастъ уже за двадцать, або за 25, купить овечку, — шерсть остриже з неї, а саму продастъ і більше ще візьме, як сам заплатив; посіє на полі жита, чи пшениці, так таке вродить колосисте, та зернисте ж, то таке, що аж до землі гнеться. Всі вже люди стали дивуваться, — що перше він був такий бідний — дітей не було чим погодувать, а тепер так добре живе.
Приходить до нього старший брат і питає:
— Як оце зробилось, що тобі так у господарстві стало щастить?
— Щастить, каже, бо злиднів не стало.
— А де ж вони подівались?
— Одвіз на поле, заднивши бочку, та й покинув.
— А які вони?
— Піди подивись, як тобі хочеться знать.
— Як же я піду, коли не знаю, де ти їх покинув? Поведи мене.
Ото як почав прохать, як почав прохать, до той мусив повести його туди, де покинув злиднів. Прийшли вони до тієї бочки.
— От, каже, в бочці, подивись!
— Та зніми ти сам кружок.
Той тільки що підняв кружок, злидень з бочки, і учепивсь йому бідному на шию. Той уже йому і руки розривать, не розірве, — держиться проклятий; він уже і дряпав, і кусав, і ножем різав — нічого недопомогає, держиться проклятий.
Пішов той чоловік зо злиднем додому. Як тільки увійшов у хату, зараз і каже жінці:
— А ну тепер, жінко, будем вибираться з хати, життя не буде нам, знову злидень є.
Жінка бачить, що злидень визволивсь з бочки, складає худобу, забирає дітей і йдуть всі до лісу; а злидень той проклятий все на плечах висить у того чоловіка. Приходятъ вони у ліс; а тут хуртовина, та мороз та холодний такий, що аж очі рогом лізуть.
— Ну, каже чоловік, треба розложить вогню, та хоч погріться, а то тут нам на холоді й згинуть.
Зрубали сосну, давай її колоть на дрова — так ніяк не розколють. От той чоловік і каже:
— Беріться всі до сосни, а то як не буде вогню - всі пропадем, беріться та роздирайте сосну руками.
Всі кинулись до сосни, і той з плечей та й заложив руки в щілину сосни, і силкується, щоб то її роздерти. Тільки що злидень позакладав туди обидві руки, трохи не по самі локті; клинє так йому там і придавило руки.
— Ну, тепер,- каже чоловік, - вертаймось, жінко, додому - злидня уже і посліднього збулись, може знову Бог дасть, що господарка піде на лад.
Пішли всі додому і живуть собі як слід.
Було собі три брати: старшому було одинадцять років, середущому десять; а самому найменшому допіро ще сім років. Жили вони собі у батьковій господі, бо ще в їх і батько, і мати живі були.
Живутъ вони собі у батька та у матері, коли це розійшлася скрізь чутка, що в такім-то царстві, в такім-то государстві, там-то і там-то, є золоті гори, і хто ті гори одбере од зміів, то тому цар пів свого царства віддастъ.
От і каже самий найменший брат, семиліток:
— Возьмім, брати, у батька конячку, та поїдем і ми шукать тої гори. Люди ідутъ; то може, і ми чи не знайдем, і чи не одвоюєм її од зміїв, тоді будем царями.
— Добре, кажуть, як ходім, то й ходім.
Зібрались, випросили у батька старого коня, такого, що вже й ходити не здужає, запрягли його в віз, положили хліба на віз і поїхали.
Ідутьта й ідуть, ідуть та й ідуть, та все розпитують дорогою про золоту гору: хто не йде, хто не їде, кожного розпитують, чи не знав часом сам, або чи не чув, чи сам од людей яких прохожих-проїжджих, де то ті золоті гори і який змій їх стереже. Хто чув що-небудь од людей — розкаже їм, а хто не чув — скаже:
— Не знаю, люди добрі, не бачив і не чув нічого про таку гору.
Вони йому подякують і за те, що хоч обізвався добрим словом до них і поїдуть собі далі помаленьку.
Їхали вони так, може, з год, або й більше, заїхали в пущу. Скрізь ліс та й ліс, та такий, що й сказати неможна: тілько небо помежи листям синіє, та земля під ногами, а то більше нічого й не видно, — хоть би хто йшов, хоть би хто їхав, щоб запитати, куди ця дорога веде — так ні, а ні душі живої крім їх нема; а тут вже й сонечко закочується за ліс, вже й вечоріє.
— Що тут робити?- питає старший брат.
— Що ж робити, каже семиліток: — будем ночувати; вже що Бог дасть, то й буде.
Випрягли вони коня і пустили пастись, самі розложили над шляхом вогонь і сидятъ і розказують то про се, то про те, щоб то в лісі все таки не так було боязко.
На другий день раненько запрягли свого коня, сіли й поїхали. А ліс що дальше все густіший та й глухіший, таке дерево товсте, що і вчотирьох не обіймеш; а вони все ідуть. Утомиться коник бігти, — вони за возом ідутъ; хто втомиться йти — сяде на віз, та все помаленьку поганяютъ.
Так проїхали вони днів п’ять або й десять, уже харчі жодної у їх нема, вже й коник ледве ноги волочить, а вони все ідуть та й ідуть.
— Куди це ми ідем, каже старший брат, де тут ті золоті гори взялись, в цім лісі? Тут ми й самі ще пропадем з голоду — у нас вже хліба нема. Вертаймось назад.
— Но,- каже семиліток: вже тепер нічого вертаться, коли перше не вернулись! вже тепера будем їхать до кінця, що буде, те й буде.
Поїхали. Допіро через день дивляться – стоїть хатка; усі раді, бо стілько днів і ночей живої душі не бачили.
Приїхали до хати, випрягли коня і завели його в стайню, а самі пішли в хату. В хаті нікого нема. Вони сіли за стіл, повечеряли що було там в хаті; ждуть, та ждуть хазяїв — нікого нема. От семиліток і каже:
— Ну тепер, брати, тут недалеко є міст, через той міст буде їхать змій у ночі, треба йти його стерегти. На першу ніч піде під міст ночувать самий старший, а ми будем в цій хаті, на другу ніч уже піде другий; а на третій я сам піду.
— Ну, добро, так і зробим.
От ті остались в хаті, а старший пішов. Вийшов він на двір, подумав-подумав і пішов у стайню, ліг під жолобом та й заснув. Як стала північ, семиліток каже:
— Піду я та довідаюсь, чи не спить-то наш брат під містком.
Пішов. Приходить туди, аж його й нема там. Сів сам під тим містком і дожидав змія. Посидів він там трохи — коли летить на коні такий, що аж іскри сипляться, а за ним біжить собака і летить сокіл.
Прибіг він до містка — кінь спіткнувся; він понюхав на той бік, на той бік і каже:
— А ти чого сюда прийшов: чи прийшов биться, чи прийшов мириться?
— Ні, каже йому семиліток, я до тебе не прийшов мириться, а прийшов биться.
— Добре, каже змій: — як биться, то й биться. Ходімо же зо мною на золоту гору, там будемо й биться.
Пішли вони на золоту гору. Змій його як ухопить, як кине об золоту гору, так він і одскочить як той м’яч; тоді схопиться скоренько на ноги до змія, ухопить його і як кине, так змій вгрузне в гору.
За третім разом загнав він змія у гору по саму шию; тоді взяв голови йому і постинав і покотив з гори, а сам узяв коня, собаку і сокола і поїхав до дому. Приїздить — брати сплять: один у хаті, а другий під жолобом. Він коня поставив на стайні, а сам ліг у хаті й спить. Вранці проснулись брати, дивляться — на стайні кінь, у хаті сокіл і собака; будять вони семилітка і питаютъ:
— Де, ти, брате, це взяв коня, сокола і собаку?
— Де взяв? Бог нині дав. Ати, брате, був цю ніч під містком?
— Був, каже.
— А що ж ти там бачив?
— Що ж я бачив?
— Нічого не бачив.
— Е, е... брате, брате! хоч би ти,брате, не брехав. Ти ж цілу ніч під жолобом спав; ти думаєш, що я й не знаю.
От на другу ніч уже під міст виряджаютъ другого брата. Вийшов він увечері на двір, подумав-подумав, побоявся іти під міст, пішов і той у стайню, ліг під жолобом і заснув.
Уночі семиліток пішов під міст подивиться, чи не спить часом його брат. Приходить – і того нема. Сів він сам під містком, аж летитъ на коні уже старший змій, так аж іскри сипляться, а він летить, а за ним біжить собака і сокіл.
— А чого ти сюди прийшов? - питає він. Чи прийшов биться, чи прийшов мириться?
— А вже-ж не мириться прийшов я до тебе, а биться.
— Як що биться, так ходім на золоту гору.
— Ходім,- каже семиліток.
Пішли вони. Приходятъ, схопились. Як кине змій семилітка, так той і одскочить од землі, як же кинув семиліток змія, так той і загруз у гору по коліна. Другий раз як кине змій семилітка, так йому нічого, а як змія кинув семиліток, так він аж по пояс загруз у гору. За третім разом семиліток загнав змія аж по саму шию в золоту гору; тоді взяв, поодрізував йому голови і поскидав з гори, а сам сів на коня, забрав сокола і собаку з собою, і поїхав до братів.
Приїхав, поставив коня на стайні, а сам пішов у хату і ліг спать.
На другий день встаютъ брати, дивляться — на стайні знову десь узявся другий кінь, а в хаті сокіл і собака.
— Де ти взяв, семиліток, коня?
— Бог нам нині дав. А ти, брате, ночував під містком?
— Ночував,- каже.
— От і ти брешеш, і ти цю ніч ночував у стайні, під жолобом. Ти думаєш, що я нічого і не знаю.
На третю ніч ото уже черга йому самому йти під місток ночувати. Збирається він, налив в пляшку води, поставив на вікні й каже братам:
— Глядіть же, хоч цю ніч не спіть, та дивіться на цю шклянку, якщо вода буде прибувати, то випускайте коней, а як же буде через верх кров литись, то тоді й самі біжіть, бо тоді вже змій буде брати верх. Тілько що він пішов, брати полягали і заснули; а семиліток пішов і сів знову під містком і сидить.Колице так, як опівночі летить самий старший змій, уже з дванадцяттю головами, так летить, так летить, щоаж земля гуде; а за ним собака ззаду, сокіл. Прилітає до містка, — кінь спіткнувся. Він глянув на той бік, на другий – зараз його і каже:
— Чи биться прийшов, чи ти мириться прийшов?
— Ну, як биться, так ходім на золоту гору.
Пішли вони на оту гору, схопились. Кинув семиліток змія — нічого, — трішки тільки гора вігнулась. Кинув змій семилітка — він загруз по кісточки в гору.
Піднявся він, оддихався; дума що ось-ось брати забачать, що в шклянці вода прибуває, і випустятъ собак; а вони сплять... Собаки вже духом чуютъ, що все щось недобре діється — гавкаютъ, коні ржутъ та ногами тупають; а брати сплятъ.
Кинув змій другий раз семилітка — загруз він ще більше в гору. Вже з шклянки через верх кров л’ється і коні так як не розвалять стайні гарцюють, а брат сплятъ. Думав він сердешний, думав, догадався, що брати сплять— скинув з ноги чобота, пустив з золотої гори прямо в ту хату, де брати спали. Чобіт як ударився, так і стіну вивалив.
Собаки вибігли, коні уздечками вирвались і теж побігли, а брати прокинулись, до шклянки, аж уже й по лаві кров тече, вони до собак — собак нема, вони до коней — і тих нема; вони вибігли з хати біжать, біжать і самі не знаютькуда бігти, що робитъ, а біжать брату на поміч.
А там собаки прибули, так змія і рознесли на кусочки. Поодрубував він йому всі дванадцять голів і покидав, а сам узяв його коня, сокола й собаку і їде уже до братів. Їде, а вони біжать йому навстрічу.
— Куди ви?
— А до тебе на поміч поспішаєм.
— Чого?
— Ти-ж казав, як буде в шклянці вода прибувати, щоб ми коней і собак випускали, а як буде бігти через верх кров, то щоб і самі на поміч спішили.
— Так хіба як ви мене послухали, що я вам казав?
— Як би не послухали, то-би не бігли.
— Я ж казав вам, щоб ви не спали... а ви-ж послухали? Як би був не кинув чобота, то ви б і до цього часу спали.
Приїхали додому, запрягли свого коня, поїхали, набрали віз золота, посідали на тих коней і поїхали до того царя, що казав отдам пів царства, як хто одбере од зміїв золоту гору. Приїхали до того царя, оддали йому те золото, а він їм оддав пів свого царства.
Тоді вони поділились й стали царювать і царюють десь і досі.
КОЛЯДКА СЛАВУТЧИНИ
В Почаєві в монастирі
Діва сина народила (2)
Й до престолу приступила, (2)
Та всі свічі посвітила, (2)
Всі святії побудила:
«Уставайте всі святії,
Беріть книги великії,
І вставайте, не всипляйте,
Мому сину ім’я дайте.»
Стали вони й-ісь книг брати,
Яке Єму ім’я дати;
Дали ім’я святий Ілья.
Божа мати не злюбила (2)
І всі свічі погасила, (2)
Й от престола отступила.
В Почаєві, в монастирі
Діва сина народила (2)
Й до престолу приступила, (2)
Та всі свічі посвітила, (2)
Всі святії побудила:
«Уставайте всі святії,
Беріть книги великії,
І вставайте, не всипляйте,
Мому сину ім’я дайте.»
Стали вони й-ісь книг брати,
Яке Єму ім’я дати;
Дали ім’я святого Петра.
Божа мати не злюбила (2)
І всі свічі погасила, (2)
Й от престола отступила.
В Почаєві, в монастирі
Діва сина народила (2)
Й до престолу приступила, (2)
Та всі свічі посвітила, (2)
Всі святії побудила:
«Уставайте всі святії,
Беріть книги великії,
І вставайте, не всипляйте,
Мому сину ім’я дайте.»
Стали вони й-ісь книг брати,
Яке Єму ім’я дати;
Дали ім’я Суса Христа.
Божа Мати ізлюбила (2)
І всі свічі посвітила, (2)
Всі одслони отслонила, (2)
І в яселка уложила
Ще й сінечком притрусила.
Ішли коні – теє сіно змахнули;
Прийшли воли із дуброви –
Своїм духом натхнули.
У цій місцевості існує наступна легенда.
«Народивши Спасителя, Пресвята Діва положила Його в ясла. Віл та осел зігрівали Немовля своїм диханням, кінь же ж скуб із ясел сіно та жував його. Марія Діва прокляла за це коня, сказавши, що кінь буде постійно їсти і ніколи не наїсться. – Цим і пояснюється, чому саме кінь здатен всю ніч жувати сіно, між тим як рогатій худобі потрібно порівняно менше корму.»
(Чуб. «Труди», т.І, в. І-й, стр. 48-49).